lördag 13 februari 2016

Melodifestival eller Knausgård ,det är frågan.

Karl Ove Knausgård.
Jag hr väl aldrig varit någon melodifestivalnörd,men en gång om året har jag kunnat offra en lördagskväll för att bekanta mig med de hitlåtar som vi skulle utsättas för den kommande sommaren .När melodifestivalen istället började sträcka sig över veckor som den värsta dokusåpa blev det bara för mycket. Jag har för mig att det var när man uppträdde med brandmansdräkt och syrgastuber på ryggen som jag kände att en gräns var nådd.Nu är det så dags igen. Med det utbud av kanaler vi har idag borde det inte vara något problem att finna något som passar. Nu visar det sig att på fyran är det någon sorts gala. Galor av alla de slag har jag svårt för. Då läser jag hellre en bok eller sätter mig och ritar.
                        Nu visar det sig att man ska visa en teater som bygger på Karl-Ove Knausgårds självbiografi Min Kamp. Jag håller just på att läsa den så det passar ju bra .Jag har bara kommit till andra delen än ,men tycker att när jag väl kommit in i boken vill jag bara fortsätta. Man skulle kunna diskutera länge vad et är som gör att vissa böcker lämna en helt oberörd eller bara känns tröttsamma,medan andra skulle man kunna ligga och läsa hela natten om så är. Jag tänker inte diskutera detta nu,men en märklig sak med denna tjocka roman är att det inte finns några kapitel,utan handlingen bara går på;inga stora dramatiska händelser,utan mycket vardag. Många har reagerat på att han inte ger så smickrande bild av Sverige. Knausgård  skriver rakt upp och ner som han upplever saker ,på ett närmast impressionistisk sätt.
                 Feministen Ebba-Witt Brattström  tycker att Knausgård är mycket överskattad,och har viss skrivit om honom i sin bok om Kulturmannen. Vi får se om 20-30 år om man fortfarande tolkar och diskuterar Knausgårds storverk. I så fall är det nog ändå stor litteratur. Jag ser fram emot att ägna en TV-kväll åt Knausgård,och jag tror även Gerd kommer att uppskatta föreställningen. Förövrigt ska jag göra något som jag inte gjort på rätt länge ,nämligen två Pizzor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar