söndag 28 februari 2016

30 år sedan Mordet på Olof Palme

            I kväll har det gått 30 år sedan detta hände som många av oss inte trodde skulle hända i Sverige; alltså mordet på Sveriges statsminister mitt på gatan en fredag kväll. Helt överraskad borde man nog inte varit ty nog hade jag hört en och annan under åren som sagt att O.Palme borde skjutas, inga kriminella eller politiska extremister utan vanliga bönder eller småföretagare i regel centerpartister som var hjärtligt uppretade över personen Palme ,men också över hans politik som var orsak till all världens problem
             Detta visar ju också att man ska hålla tand för tunga och inte prata om att skjuta folk man ogillar.Detta kan ju ligga en i fatet om personen verkligen blir skjuten.
                Det har ju talats mycket om Palmes arrogans,men mot oss vanliga människor upplevde jag aldrig att han vars arrogant. Vid ett tillfälle skrev jag ett brev till Palme och kommenterade en debatt jag sett på TV.Så småningom fick jag ett mycket vänligt brev till svar. Där har våra nutida åsiktsatleter och tidningsredaktörer en del att lära.
                     När man tänker tillbaka på den aktuella kvällen är det lätt att inse att det var en annan tid än nu.Inget Facebbook eller nyhetssändningar dygnet om. 
              Jag hade varit på dans på Söderhamns Folkets Hus på kvällen,en rätt trevlig kväll vill jag minnas. Emellertid körde jag fast lite i snön när jag svängde upp på Rullstensvägen i Söderhamn där jag bodde.Jag måste således gå ut och skotta lite.Under tiden spelade bilradion lätt musik .Jag kan inte minnas att någon åblekade något om att något exceptionellt skulle ha hänt. Dagen därpå skulle vi göra lite start och landningsövningar med segelflygplan på Bollnäs flygfält .När jag slog på radion klockan 0900 för att höra nyheterna pratade man bara om mordet på Olof Palme. Det lät nästan overkligt. Under min biltur till Bollnäs lite senare pratade man inte om annat ,och man intervjuade Torbjörn Fälldin och Gösta Bohman.
                        30 år är en lång tid och själv bör jag ha blivit 30 år äldre fast det känns så nyligen. Om 30 år är jag nästan 100 år.Undrar vem som är statsminister då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar