Jag tillhör den krympande skara som sätter en ära i att göra rätt för mig som samhällsmedborgare ,och hellre går hungrig en vecka än att inte betala en räkning i tid. I dagens IT-samhälle behöver man ju inte ha så mycket bestyr med de löpande räkningarna såvida man vet att det finns pengar på kontot. Nu har man ju ofta autogiro. För min del har det fungerat bra ,både när det gäller försäkringar, amorteringar på lånen ,hyra och tidningsprenumeration ända tills jag fick seniorkort genom X-trafik. Under många år har jag pendlat mellan Söderhamn och Edsbyn på grund av min privata situation. Därför blev det bra när jag fyllt 65 och kunde nyttja X-trafiks seniorkort. Genom att ha autogiro skulle jag inte behöva bry mig så mycket om räkningar,utan litade på att det drogs månadsvis,vilket tycktes fungera åtminstone till en början. Vid ett tillfälle blev jag uppmanad att på nytt lämna in uppgift om mitt bankkontonummer .Det var tydligen något administrativt strul, men det var ju inget större problem
I februari i år fick jag ett skarpt formulerat kravbrev från X-trafik,med hot om inkasso om jag inte betalade in månadens avgift. Jag blev något irriterad av formuleringen i brevet som antydde att det var jag som gjort något fel.Det visade sig att man av mig okänd anledning inte lyckats dra månadsavgiften till seniorkortet. Efter att jag betalt in beloppet och än en gång gett X-trafik uppgift om mitt bankkontonummer trodde jag saken var utagerad.
Döm om min bestörtning är jag häromdan fick ett skarpt formulerat brev där det stod att jag "trots påminnelser inte reglerat skulden". Vilka då påminnelser? undrar jag. Det verkar som att jag med avsikt underlåtit att betala. Någon påminnelse har jag dessutom aldrig fått.
Om en leverantör inte lyckas dra överenskommet belopp från mitt konto ,trots att jag har pengar avsatta,är det ju en sak som står utom min kontroll. Då borde man på ett normalt civiliserat sätt kunna ta kontakt med mig och inte skriva brev i hotfull ton till en intet ont anande pensionär.
X-trafiks policy är uppenbarligen att om det uppstår problem så beror det bara på kunden. Jag känner obehag när jag ser X-trafiks logga på bussen. Trots allt tal om att vi idag är kunder, så har vi inte så mycket att sätta emot när det gäller.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar